Followers

31 December 2010

5 Sebab Kita Tak Wajib Pergi Kenduri Kahwin






*yang baju pink tuh uwan aku...rock tak nenek gua???..pakai kaler pink u~..akhaz*



assalammualikum...hello....  



gambar kat atas nih bukan aku curi dari En.Google...gambar atas nih merupakan sepupu aku..Kak ija dengan brader Rustam...smart dowh majlis dia..ada bunga-bunya...perhh..romantik...tapi aku tak nak kawin macam nih...sebab aku nak kawin dekat siam...murah pun murah...soo sapa gadis siam kat sini??..hekhek...



ok...disebabkan hujung tahun nih memang belambak orang buat kenduri kawin..sebab musim mengawan...soo aku nak berkongsi dengan korang beberapa sebab yang membuatkan kita tak wajib pergi ke majlis-majlis kenduri kawin tersebut...kalau korang orang islam..tak kira la korang cetek bab agama atau tidak..korang mesti da taw yang pergi kenduri tuh wajip kan??...
barangsiapa yang tidak memenuhi undangan walimah bererti dia derhaka kepada Allah dan Rasul-Nya”. (HR Muslim)

dengan bahasa yang lebih mudah...kalau korang tak pergi kenduri tanpa sebab-sebab yang kukuh macam cirit birit ke, putus urat kentut ke and etc...korang boleh dikira sebagai manusia yang derhaka kepada Allah dan Rasul...



tapi ada beberapa sebab yang tidak mewajibkan kita pergi ke kenduri kawin...seperti...



1st: Walimahnya Dilakukan Berulang Kali


kalau kenduri kawin tuh lebih dari sekali...korang tak wajib pergi...
Walimah hari pertama merupakan hak,hari kedua adalah makruf sedangkan hari ketiga adalah riya dan menunjuk-nunjuk. -hadis Nabi yang diriwayatkan Abu Daud dan Ibnu Majah

soo jangan jadi orang yang riya dan menunjuk-nunjuk sampai buat kenduri kawin beribu kali..tahu la kau banyak duit...tapi tak baik kalau riak...tak elok tak elok (sambi geleng-geleng kepala)...
p/s: kalau kenduri kawin dia beribu kali...malam pertama dia beribu kali jugak ke??..owhh ok..sapa yang dah kawin boleh jawap soalan aku nih...yang belom kawin.. korang boleh buat-buat innocent..ok?...akhaz... 



2nd: Jemputan Kawin Dari Orang Bukan Islam


tapi korang wajip menghadiri majlis tersebut jika yang mengudang korang tuh orang islam...



3rd:  Yang Mengundang Merupakan Perlaku Maksiat


kalau yang jemput korang tuh manusia yang suka buat maksiat terang-terangan..soo korang tak wajib pergi...ustaz aku pernah cakap...kita perlu jauhi orang yang suka buat maksiat..sebab nanti kita akan tergolong dalam golongan tersebut..soo paham-paham ar..korang semua dah besar panjang..kan?



4th: Undangan Yang Di Buat Secara Umum


kalau undangan tuh ditujukan secara umum, bukan undangan tertuju khusuh buat korang..korang tak wajib pergi...contoh kat sini...dia cakap kat radio Hot-Fm-Lebih-Hangat-Dari-Biasa 'Kepada anda semua..di jumput hadir ke majlis anak saya sekian sekian....'    ......tapi if dia cakap kat radio tuh macam nih  'kepada Ali Bin Abu Bernumber IC sekian sekian.......di jemput datang kenduri anak saya sekian sekian.......'   ....haaa soo Ali Bin Abu yang bernumber IC sekian sekian tuh wajip datang kenduri anak dia...paham?...ok...and last...



5th: Walimah Tersebut Ada Hidangan Arak, Muzik, Nyanyian, dan Tari Menari


ok...kalau kenduri tuh ada hidangan kan Arak,muzik,nyanyian atau karaoke dan tari menari, bukan Cut Tari yang tot tot dengan Ariel tuh....korang tak wajip pergi..tapi sekarang nih dah memang adat ada karaoke, tarian poco-poco, shuffle and etc kat kenduri kawin kan?...so macam mana tuh?



the end...nih je yang aku nak kongsi dengan korang....tamat~...akhaz..



p/s: bapak laaa..trafik aku menggunung naik sebab aib kan brader Ben Ashaari...kalah trafik blog awek goal keeper Malaysia tuh (berangan) ...hokhok...trimaz brader Ben!!!... 


p/s: New Year Eve !!!!!!!



8 comments:

nazihahisa said...

ha! saya suka post2 mcm ni, sbb bg ilmu hihi thanx.. yg berulangkali tu kan, misal kata anak dia 8org, setiap tahun undang satu, wajib pergi gak tak? ada info mana2? :)

Azuan said...

oo...gitu rupenya..byk lagi tak tahu nie..

Amanina said...

artis yang banyak buat majlis berhari2 ni..

CiPoT CeDoT said...

nazihahisa,
kalau macam tuh xpa..tapi jangan penganti yang sama..tp berpuluh kenduri dorg buat..tuh kita xwajip datang..tp klu nak dtng pon xpa..makan free kan??..hekhekhek...




azuan,
tuh sbb aku nak kasi taw..hekhekhek...



amanina,
taw xpa...tp klu cipot jadi artis..cipot buat skali jee..jimat..hokhok...

shah87 said...

aku pun baru tahu..
nice2..
cari lg info mcm nie..

CiPoT CeDoT said...

trimaz sbb kasi semangat untuk aku terus hidop..akhaz...

areripe said...

terima kasih bro, tp aku nak tanya yang no 4 tu..
kalau dia mai buat pengumuman kat padang bola, dia cakap semua yang main bola dijemput hadir ke kendurinya cammna pulak?

CiPoT CeDoT said...

areripe;
alaa bro...dah kenduri..mai je laa..xkan mkn free pon nak berkira..kan?..akhaz..

KriTikan PeDas

Grab This