Followers

20 June 2010

UsTaz CipoT inGin BerCerita

 assalammualikum...dan salam ukhwah kepada pembaca-pembaca sekelian..(ok, secara jujurnya..ayat nih aku copy paste dari google)..hekhekhek...

tanpa membuang masa aku..apa kata kita sama2 layan cerita kan bawah nih..dan hayati bersama-sama..moh layan~!!....

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

semasa Nabi Ibrahim dibakar oleh kaumnya, seekor burung kecil terbang berulang alik mengisi air dalam paruhnya lalu menyiram ke atas api yang membakar. Itulah yang dilakukannya berulangkali. Tingkah lakunya diperhatikan oleh makhluk Allah yang lain lalu bertanya kepada burung kecil itu,
'buat apa kau penat-penat mengambil air berulang alik, sedangkan api yang membakar Nabi Ibrahim takkan terpadam dengan air yang kau siramkan itu.'
Lalu dijawab oleh burung tersebut,
'Memang ia tidak akan memadamkan api tersebut, tetapi aku lebih takut kepada Allah kerana Allah akan menyoal aku nanti, apakah yang aku lakukan untuk agama Allah, dan Allah tidak akan bertanya samada aku berjaya memadamkan api itu ataupun tidak'. 
Dan janganlah kita menjadi seperti cicak, yang bertindak jahat dengan menghembus-hembus kepada api yang membakar Nabi Ibrahim dengan harapan api akan menjadi marak lagi untuk terus membakar Nabi Ibrahim (walaupun sebenarnya hembusannya itu tidak membawa kesan ke atas api berkenaan.)

Wallahua'lam. 

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
paham  x cita kat atas nih??...klu paham, bagoz..klu x paham..meh kepala hotak korg aku nak basoh...meh dekat sikit meh....

pengajaran nya kat sini..korg kena jd mcm burung tuh..berusaha untuk menyelamatkan umat-umat kat dunia nih dari dosa dan kelalaian..dan jangan jadi mcm cicak plak..sbb cicak tuh kotor..hari2 dok buat taik kat bilik aku...(esh~..aku jumpa ko cicak...aku sundal dahi kau)

sekian saja ceramah saya pada petang nih...renung-renung kan lah, dan selamat beramal~!!!!



2 comments:

Hapiz Rahman said...

jahat gak cicak ni yer.. (teringat cicak kat umah aku.. bapak besar sampai ada yang besar macam besar mengkarung.. hahaha

CiPoT CeDoT said...

hapiz:
perh...besar mengkarung...
da tangkap lom cicak tuh..
klu blom tangkap lagi, aku rasa musti
skrg cicak tuh da besar unta da..
perhhh~

KriTikan PeDas

Grab This