Followers

07 June 2011

5 Haiwan Yang Boleh Terbang Selain Burung...Tapi Burung Aku Tak Boleh Terbang..Dem!!!

Hellooooowwwwwaaaaaa~


hari nih aku nak berkongsi pengetahuan am dengan korang..aku suka bab kongsi-kongsi nih..kalau korang nak berkongsi seluar dalam aku pun, aku no hal..baik kan aku??..soo jom couple...eh eh..silap...jom layan info nih..cikidout!!!...


Flying Fish


natang nih kebanyakan ke berada di samudra..ikan nih menggunakan sirip dorang untuk meluncur 50 meter di atas air ketika terancam dengan pemangsa...untuk terbang, natang nih akan mengepakkan ekor dorang 70 kali persaat..ekor dorang juga digunakan untuk menekan air untuk memberikan daya luncuran beberapa saat di udara sebelum turun ke laut..natang nih dapat terbang dengan meluncur mengikut arus udara dan laut yang kuat...

Flying Squid

 natang nih akan terbang kalau ada pemangsa nak ngap dorang...tapi dia dapat terbang kejap je..ye la..natang nih bukan burung nak terbang lama-lama..kala nak terbang lama-lama....dorang tak jadi sotong..dorang jadi helang ke,pipit ke,gagak ke...




Flying Lizard

cicak nih bukan cicak sebarangan..dia nih hebat dalam bab-bab terbang nih...panjang haiwan nih boleh mencapai 9 cm dan ekor dia lebih panjang dari badan..korang pernah nampak ekor manusia lagi panjang dari badan??..kalau ada pun kat negara afrika je..kat Malaysia, aku belum jumpa lagi..akhaz...btw, natang nih dia terbang dari pokok ke pokok yang lain dengan menggunakan sayap kat badan dorang...




Flying Snake

ular nih paling hebat dalam dunia..sebab dia boleh terbang tanpa menggunakan kepak..hebat tak hebat...dia nih macam melombat la..tapi boleh melombat jarak jauh..ular nih jangan main-main..natang nih beracun..dan kebanyakan nya ada kat Asia Selatan...


Flying Pig


Babi nih bukan sebarangan babi...babi nih boleh terbang..tapi dia tetap najis..dah nama pun babi...tapi asal sibut babi tak najis??...sibut babi tuh bukan babi ke??...yang penting sekarang..babi nih memang hebat..kalau babi nih masuk AF...memang aku vote dia tak putus-putus...HIDUP BABI!!!!



okey...bye then...  :D


source: Gempak.org




5 comments:

salemaziz said...

adoi, haha. yg last sekali tu x tahan la..XD

CiPoT CeDoT said...

akhaz....

Syamim Merzuki said...

ade ke babi terbang?? first time aku dgq wooo... hahahaha

CiPoT CeDoT said...

ada..kat pasar borong banyak jual dging dia...nak try??..akhaz...

Anonymous said...

Kau pernah dengar Spider Pig tak?

KriTikan PeDas

Grab This